Erdély

Értsétek meg valahára,
Mi végből van az élet.

Wass Albert :A bujdosó imája

Wass Albert versének soraira igyekeztünk választadni. Igazából nem kérdés volt, mégis válaszolnunk kellett rá. Mi végből van az élet ... hogy szeressünk, és a szeretetből fakadó szolgálatot teljesítsünk. Erről is szólt az utazásunk Erdélybe a Bice-Bócákkal! Kirándulás, nyaralás? Ettől több volt az utunk-igazi zarándoklat!

Határon túl, és mégis magyar... ez volt az utunk mottója. Nem gondolom,hogy túloznék, ha azt mondanám, hogy az egész együttlétünk maga volt a csoda! MEGCSINÁLTUK... ! elhangzott ez többszörösen, mikor valami "nagyot" sikerült tennünk.

Igazán embertpróbáló maga az út Erdélybe ezt bizton állíthatjuk, és nemcsak a sok-sok óra utazás miatt, de az utak állapota, a távolság, és még sorolhatnám, mi miatt is. De azt gondolom, hogy a látnivaló, a szépség, a természeti csodák mind kárpótoltak, és "megjutalmaztak" bennünket, kitartókat!

Ha azt mondom, Torda Sóbánya, sokaknak szép emlékeket idéz, sokak szeretnék megnézni, szép élménytadó hely. Nekünk ez is többet jelentett. Igencsak alapos szervezés, levelezés előzte meg a bányalátogatásunkat, azonban így is egy kicsit meglepődtünk. Az idegenvezető, akivel több hónapja levelezésben álltam, részletesen leírta, hogy hol kell a tolókocsikkal bemenni, hogy juthatnak le a gyaloglást jobban bírók. Csak épp az maradt ki a tájékoztatásból, hogy az összetalálkozásunk után, hogy a liftig is eljuthassunk, még pár szintet meg kell tenni bent a bányában, a régi falépcsőkön, tolókocsikal! Ha valaki volt a bányába, talán az tudja igazán azt mondani erre, hogy húha!

A másoknak 1-1/2 1 óra időtartamú látogatás nekünk 4 órába tellett! De fantasztikus volt. És az idegenvezetőben, egy segítő barátra is leltünk A Gyilkos tó varázsát fölülmúlta a Békás szoros látványa.Ha még azt is hozzátesszük,hogy mindezt nem a buszban csücsülve néztük végig,hanem aktív gyalóként csodáltuk meg,akkor azt gondolom,ismét csak a csodát emlegethetem... Sok turista kiszáll a parkolóban,csinál egy-két fotót ,elballag a bazárig,majd vissza a buszba,amivel végig kanyarogja a szorost. Mi a fölső parkolóig mentünk, ott kiszálltunk, láthatósági mellényt öltöttünk, és az alsó parkolóig ahova leküldtük a buszt, szépen legyalogoltunk letoltuk, azaz visszafogtuk a tolókocsikat. Pár órába tellett számunkra az út, de azt a szépséget látni! Fantasztikus volt! Csíksomlyón, Böjte Csaba testvér egyik otthonában kaptunk szállást. Ide jöhettünk "haza".

Igen, azt gondolom, hogy tényleg hazajöttünk. Kedvesen, szolgálatkészen, lesve kívánságainkat-vártak bennünket. Nézve a szorgalmas, feladatukat tudó házlakókat, elmélkedtünk azon, hogy lenne mit tanulni az otthoni fiataljainknak! Csíkszereda városa a gyönyörűséges Makovecz-templommal lepett meg bennünket. Jó volt, hogy énekelhettünk ebben a templomban!

A Szent Anna-tó méltóságteljes nyugalommal, sima víztükörrel, csoda szép idővel fogadott minket. Szovátán, Csaba testvér, egy kisebb gyerekeket befogadó otthonában voltunk.

Nagyon hamar megszerettük a nyílt, őszinte emberpalántákat. A cukorka valami nagy kincsként került itt elő."Zsebkendősre"sikerült a búcsú a gyerekek,és a Bócák részéről egyaránt. Kolozsváron Mátyás király "fogadott" bennünket. A hosszú utazások sem teltek el "csak úgy". Minden fontosabb helyről készült egy-egy segítőnk, vagy épp Bócánk, és jó alkalom volt a hosszú út, hogy ezt a busz elejében ülve előadja, mint idegenvezető. Volt több olyan falu, történelmi, vagy épp irodalmi hely, ahol nem tudtunk megállni, időt szakítani arra, hogy megálljunk, megnézzük egy-egy leszállás, visszaszállás, maga csak a művelet min. 1 órát tartott, azért a lényeget itt is elmondtuk. A látványosságokon kívül rendszeresen olvastunk fel székely népmesét, mondát, történetet.. Hangos kacagás, taps kísérte ezeket a felolvasásokat. Csodás dolog volt mindezeket közösen átélni. Megtapasztalni a székely ember vendégszeretetét, figyelmességét. Mindent együttvéve, igazán, őszintén szólt a dalunk: